Thursday, March 22, 2012

MIMPI SEMALAM

Kongsi
Kemeriahannya kian terasa, majlis menyambut menantu akan diadakan pada hari esok. Aku tumpang gembira dengan kebahagiaan yang telah dikecapi abangku. Pada minggu lepas, dia telah selamat bernikah dengan pilihan hatinya, Kak Mastura yang kini bergelar kakak iparku. Di sini, semua orang sibuk melakukan pelbagai kerja termasuk aku sendiri. Aku membantu mengemas rumah sahaja kerana aku tidak boleh lagi melakukan kerja-kerja yang terlalu berat atas nasihat doktor. Bagi diriku, dapat berjalan semula selepas setahun terlantar merupakan nikmat yang tidak ternilai harganya.

"Marina, mari tolong mama sekejap," Pn.Aisyah bersuara.

Aku segera mendapatkan mama ku.

"Ye mama, mama nk Rina tolong apa?"

"Tolong belikan lima tin susu cair," balas Pn.Aisyah sambil tangannya menghulurkan sejumlah wang.

"Ok..tu je ke mama?"

Pn.Aisyah mengangguk. Aku segera keluar menghala pintu pagar rumahnya, tiba-tiba disapa oleh seseorang. Ya..Marina mengenalinya.

"Rina, nk pegi mana tu? Kenal abang lagi?" Suhaimi menguntum senyum.

"Mestilah Rina kenal..abang Amy kan? Rina nk gi kedai jap. Mama suruh beli barang sikit,"

"Abang hantarkan boleh?"

"Eh, tak pe lah abang. Buat susah abang je."

"Tak susah mana. Lagipun, Rina tak boleh penat sangat nanti sakit, semua orang susah hati."

Aku mengangguk tanda setuju. Setelah dia meminta izin ayahnya yang sedang memotong daging, kami kemudiannya berjalan seinringan ke arah keretanya. Aku sebenarnya masih dalam keanehan dan kebingungan. Sepanjang aku mengetahui kewujudan Suhaimi, tidak pernah walau sekalipun aku berbual dengannya. Sebenarnya, Suhaimi merupakan jiran lamaku. Disebabkan usia kami yang agak jauh, kami tidak pernah rapat cuma masing-masing tahu kewujudan masing-masing.

"Rina rasa sihat hari ni?" Suara Suhaimi memecah kesunyian.

"Alhamdulillah..abang perasan tak yang tadi tu perbualan kita yang pertama kan. Rina tak sangka dapat jugak Rina borak ngan abang."

"Hahaha..yelah sebab...dulu abang tak ada sebab nak berbual dengan rina."

"Abang tunggu kejap ye. Rina gi beli jap," Rina bersuara setelah sampai di hadapan kedai.

"Tak pe, Abang pun nak beli something."

setelah selesai membayar, aku melangkah untuk keluar dan tanpa aku sedari aku terlanggar seseorang, Suhaimi rupanya. Mukanya risau.

"Rina,abang tak nampak tadi..Rina ok tak?"

"Eh, tak pe abang, Rina ok..jom lah balik, abang dah siap beli barang?"

"Dah..meh abang bawak tin-tin susu tu."

Aku tersenyum sendiri. Kenapa baik sangat dia ni.

Sesampainya di rumah aku segera menyerahkan barangan tersebut kepada mamaku. Aku masih tersenyum sendiri, permintaan Suhaimi sebelum keluar dari kereta benar-benar buatku bingung.

"Boleh bagi nombor telefon Rina tak? Nanti senang-senang abang boleh tanya khabar Rina."selepas bertukar-tukar nombor telefon barulah kami keluar dari kereta.

Sama cantik , sama padan abangku dan kak Mastura sudah selamat bersanding di atas pelamin. Mereka mengenakan busana berwarna biru. Aku duduk di satu sudut, baru sebentar tadi aku menyanyikan lagu selamat pengantin baru yang aku tujukan khas untuk abang aku dan isterinya..

"Termenung jauh nampak, rindu sape la tu," sapaan Suhaimi mengejutkn lamunanku.

"Mana ada rindu sesiapa, cuma..."

"Dah la tu..kan hari ni sepatutnya semua orang happy,"

Aku cuma mengangguk sambil tersenyum.

"Rina dah makan?"

"Belum lagi abang. Jap lagi la..abang dah makan?"

"Belum. Abang kan baru sampai. Rina temankan abang makan boleh? Rina makan sekali ye."

Aku hanya menurut. Memang benar aku sebenarnya agak kelaparan kerana belum menjamah sebarang makanan sejak pagi tadi. Setelah selesai makan aku meminta diri untuk beredar, tapi Suhaimi menghalang, katanya ada beberapa hal yang dia ingin tahu. Bila aku bertanya apa yg dia hendak tahu, die mengajak aku ke satu sudut yang tak terlalu ramai orang.

"Abang nk tanya apa tadi?"

"Maaf abang nak buat pengakuan. Sebenarnya, abang suka Rina sejak abang nampak Rina mase Suffian khawin dulu..sepupu Rina tu, tapi abang dapat tau Rina masih belajar, jadi abang tak nak kacau Rina. Bila abang dapat tahu Rina sakit, abang sedih sangat. Abang sedih sebab tak pernah dapat jenguk Rina. Abang cuma dapat suruh adik abang jenguk Rina dan abang suruh dia bawak mak abang. Tak ada sorang pun tau abang suka Rina kecuali adik abang. Dalam masa yang sama, mak abang suruh cari calon sebab umur abang pun dah makin meningkat, tapi abang tak boleh.. abang mintak petunjuk Allah.. Abang dapat rasa Rina je yang boleh isi kekosongan hati abang. Setiap hari abang doakan kesihatan Rina.Makin lama, makin kuat perasaan abang pada Rina."

"Abang..abang ni biar betul. Masa Suffian khawin tu last kita jumpa dan sebelum tu pun kita dah lama tak jumpa kan. Rina ada terpandang muka abang tapi abang buat muka terkejut. Rina pun tak tahu, Rina nak senyum tapi takut..

"Rina nak tau kenapa abang wat muka macam tu? Memang abang terkejut dan abang rasa jantung ni macam nak gugur. Abang tak tahu siapa Rina masa tu, jadi abang tanya adik abang. Dia kata tu la Marina anak mak Aisyah. Sejak hari tu abang tak boleh nak lupa Rina,"

"Rina tak tahu nak cakap apa lagi abang, Rina bersyukur sangat tapi..."

"Abang ikhlas nak jadikan Rina isteri abang yang sah,"

Aku cuma diam. Aku kehilangan kata-kata. Aku tidak menyangka insan yang dihadapan aku sekarang baru sahaja melamar aku.

"Rina..maafkan abang, abang faham kalau Rina tak setuju,"

"Abang..bu...bukan Rina tak terima, cuma Rina nak tau, parents abang tau tak niat abang ni?"

"Dah..semalam lepas balik dari sini abang dah bincang dengan family abang. Semua setuju dengan niat abang ni."

"Abang..abang tau keadaan Rina, abang faham keadaan keluarga Rina kan?"

"Abang tau Rina, abang tau semuanya...Rina, abang ikhlas terima Rina dan keluarga Rina seadanya."

"Rina tak tahu nk cakap apa lagi..macam ni la abang, abang bawak mak abang jumpa mak Rina. Biar mak abang sampaikan hajat abang tu. Kalau mak Rina setuju, Rina pun setuju."

"Terima kasih Rina..abang nak bawak mak abang sekarang jugak.." Suhaimi senyum dan berlalu dari situ.

Aku segera mencari mama. Dalam hati perasaan bercampur-baur..berdebar-debar jantung ni. Muka aku makin tak keruan dan lidah aku makin kelu,
tiba-tiba aku ternampak kelibat Suhaimi, ibu, dan adiknya menuju ke arah kami. Aku berdoa dalam hati agar aku tenang setenangnya..

"Aisyah...tahniah dah bermenantu," Pn.Aini ibu kepada Suhaimi bersalam dengan mama sebelum bersalaman dengan aku.

"Terima kasih kak..terima kasih datang," Pn.Aisyah membalas.

"Aisyah..sebenarnya akak ada hajat ni..anak bujang akak ni dah lama berkenan dengan anak dara kamu ni.."

Degupan jantung aku makin kencang. Aku tertunduk tersipu malu.

"Si Rina ni ke kak?" mama ku seakan tidak percaya.

"Ye lah, anak dara kamu kan sorang je, kalau kamu setuju lusa akak datang bincang dengan kamu. Hari selasa si Amy ni cuti. Kamu setuju tak? Yelah tak sesuai nak bincang sekarang,"

"Alhamdulillah..boleh kak, saya setuju je kak,"

"Alhamdulillah..kalau macam tu akak balik dulu aisyah, lusa akak datang lagi ye,"

"Baiklah akak..terima kasih akak.."

"Abang nk tinggal dulu kan? Sebab tu abang bawak kereta sendiri kan?" tiba-tiba adik Suhaimi, Normala bersuara.

Muka Suhaimi memerah.

"Ala..biar lah abang kamu nak kenal- kenal Rina ni..boleh kan Aisyah,"

"Boleh apa salahnya kak..."

Muka aku terasa panas. Suhaimi memandang aku, aku meminta izin dari mama untuk berjumpa rakan-rakan aku.

"Terima kasih Rina.." Suhaimi menguntum senyum.

"Sama-sama, abang jom jumpa kawan-kawan Rina,"

"Tak pe lah abang nak jumpa jiran-jiran lama kita, nanti abang boring abang join Rina ye."

Aku mengangguk dan berlalu. Senyuman tidak lekang dari bibir. Aku bahagia dan semakin bahagia. Dari jauh aku terlihat Suhaimi sedang memerhatikan aku sambil tersenyum, aku membalas senyumannya.

"Yang ko tersenyum sorang-sorang ni knape..angau ke cik kak?" Hamka mengusik.

"Happy la abang aku dah selamat,"

"Yo lah tu, habis ko bila pulak?" Syed bersuara.

"Ada jodoh ada la kawan-kawan.." senyum ku makin melebar.

"Tengok muka macam dah dekat je..sape mamat yang senyum-senyum tengok rina tu?" tiba-tiba Dijah mencelah.

Kata-kata Dijah menyebabkan semua menoleh ke arah Suhaimi tapi syukurlah Suhaimi sedang berbual dengan jiran-jiran lama kami. Jadi aku terselamat, tapi tak lama kerana aku terlihat Suhaimi sudah mula menuju ke arah ku, aku memperkenalkan Suhaimi sebagai jiran lama aku, Suhaimi mengangguk dan mereka bersalaman. Suhaimi menarik kerusi dan duduk di sebelah ku. Mukanya bersahaja menyebabkan aku lebih tenang. Suhaimi sangat memahami, perkataan 'jiran lama' tu yang paling sesuai buat masa sekarang, tapi senyuman Dijah meresahkan aku. Aku rasa dia tahu sesuatu.

Setelah hampir setengah jam berbual, mereka meminta izin untuk pulang. Dijah menarik tanganku jauh sedikt dari rakan-rakan lain.

"Jiran lama ko tu bakal ko jugak kan..hihihi,"

"Ish..ko ni ada-ada je la. Thanks datang. Mak aku ada kat sana,"

Suhaimi senyum melihat aku, kami menuju ke bahagian pelamin, aku masih belum bergambar dengan abang dan kakak iparku. Dalam perjalanan aku bersuara,

"tak pe kan Rina kenalkan abang sebagai jiran lama Rina.."

"Memang betul la tu..Rina..abang tak kesah, abang faham,"

Setelah selesai majlis, Suhaimi meminta diri untuk pulang. Aku menghantarkan sampai ke keretanya.

"Abang balik dulu, nanti abang telefon Rina ye..assalamualaikum,"

"Waalaikumussalam..hati-hati abang,"

Suhaimi senyum kepadaku menyebabkan aku tertunduk malu namun sempat aku membalas senyumannya. Hari ni merupakan antara hari yang paling indah dalam hidupku. Alhamdulillah, aku bersyukur kepada-Mu Ya Allah..

Setelah selesai solat isyak, aku merebahkan diri di atas katil. Badan aku terasa letih yang teramat, baru sahaja aku cuba menutup mata telefon bimbitku berdering. Aku lihat di skrin tertera nama Suhaimi lantas aku menekan butang hijau di telefon bimbitku untuk mengangkat panggilannya. Aku dapat dengar suaranya yang tenang,

"Assalamualaikum.."

"Waalaikumussalam..ye abang,nape ni?"

"Abang nak tanya Rina, Rina sudi terima abang seikhlas hati Rina?"

"InsyaAllah abang Rina sudi, sebenarnya abang belum dengar cerita
Rina kan. Abang, masa Suffian khawin, Rina mcm nak sangat tegur abang, tapi tak tau nak mula, kalau abang perasan Rina asyik pandang muka abang, macam ada magnet. Cuma, Rina buat tak kesah la lepas tu. Tak sangka abang ada hati kat Rina. Rina bersyukur sangat di pertemukan dengan abang,"

"Maaf abang tak jenguk Rina masa sakit dulu, abang takut abang tak boleh kawal perasaan abang.."

"Tak pe abang, Rina faham..terima kasih atas keyakinan abang dan kesetiaan abang menunggu Rina,"

"Rina, abang nak tanya lagi boleh? Abang kan datang hari selasa ni, hari sabtu ni abang nak ajak pergi cari cincin merisik ngn cincin tunang, abang akan bawak mak dan adik abang, Rina bawak mak Rina ye.. Boleh?"

"Boleh abang, Rina ikut je..tapi abang tau kan Rina tak ada kat rumah lusa ni? Rina keje,"

"Abang tau..hihihi..sebab tu abang ajak cari cincin hari sabtu ni. Minggu depan hari ahad family abang datang merisik Rina.."

"Owh, boleh la macam tu abang, Rina ok je,"

"Rina rehat lah, abang tau Rina penat, esok nak kerja kan?"

"Yup, terima kasih telefon Rina,"

"Selamat Malam cikgu Rina, assalamualaikum.."

"Selamat malam abang, waalaikumussalam.."

Klik! Talian diputuskan. Aku merasa gembira bercampur gementar. Kini, aku melangkah lagi setapak kehadapan.

Seperti mana yang telah diberitahu, keluarga Suhaimi datang merisik aku pada hari ini.
Aku tampil ringkas berbaju kurung moden dan bertudung krim. Terasa debarannya. Setelah kata sepakat dicapai, majlis pertunangan akan diadakan sebulan dari sekarang. Majlis hari ini berakhir dengan tersarungnya sebentuk cincin di jariku.

"Assalamualaikum..Rina ok hari ni?" terdengar suara Suhaimi di hujung talian.

"Waalaikumussalam..alhamdulillah. Sihat je abang.."

"Cantik Rina hari ni..cukup tgk gambar Rina hati abang dah sejuk tau."

"Yelah tu abang.."

"Ye rina..mak ngn adik abang pun cakap macam tu.."

"Baiklah abang..hihihi."

"Dah..Rina rehat ye, esok kerja kan..terima kasih Rina. Selamat malam. Assalamualaikum."

"Waalaikumussalam..selamat malam abang."

Hari ni cuaca cukup cerah secerah hatiku. Aku agak gementar dalam kebaya putih ini. Dirapikan dengan tudung dan selendang putih bersih. Aku duduk di katil bersama hantaran untuk Suhaimi.

"Dah siap Rina?" Pn.Aisyah menjenguk di muka pintu.

"Dah mama," jawabku pendek.

Perbincangan telah selesai, tempoh pertunangan aku dan Suhaimi adalah selama setahun dari sekarang. Aku menunggu di dalam bilik. Sebentar lagi Pn.Aini, ibu kepada Suhaimi akan menyarungkan cicin di jari manisku.

"Assalamualaikum.." Satu suara menyapa telingaku.

Kelihatan Pn.Aini dan beberapa orang lagi dari pihak Suhaimi masuk ke bilik. Tersarung sudah cincin itu di jariku lantas aku menyalami bakal ibu mertuaku. Terasa sayu hatiku. Hatiku berdesir, inilah permulaannya.

1 comment: